søndag den 11. december 2011

Et hæklet hjerte - fyldt med kærlighed

DIY - Hæklet julehjerte

1 ring - 3 lm, 1 km i 1. lm
1. rk - 6 fm
2. rk - *2 fm i hver m* - 12 m
3. rk - *1 fm, 2 fm i  næste m* - 18 m
4. rk - *2 fm, 2 fm i  næste m* - 24 m
5. rk - fm i alle m - 24 m
6. rk - *3 fm, 2 fm i  næste m* - 30 m
7. rk - *4 fm, 2 fm i  næste m* - 36 m
8. - 10. rk. - fm i alle m - 36 m
Luk af - lav en mere
11. rk. Når du er færdig med nr. 2 "bue", stikker du nålen ind i en vilkårlig maske, på den 1. bue. og hækler en række fm, rundt om begge buer, 72 m
12. rk - fm i all m - 72 m
13. rk - *2 fm sm, 6 m* - 63 m
14. rk - fm i all m - 63 m
15. rk - *2 fm sm, 5 m* - 54 m
16. rk - fm i alle m - 54 m
16. rk - *2 fm sm, 4 m* - 46 m
17. rk - fm i alle m - 46 m
18. rk - *2 fm sm, 2 m - 35 m
19. rk - fm i alle m - 35 m
Herfra gentages de sidste 2 rækker, indtil der er ca. 10 masker tilbage. Fyld hjertet, gerne lidt hårdt, da det skal fordeles når du har lukket af.
20. rk - fm i alle m
Luk 2 m af, indtil der ikke er flere m, hæft enden

Hvis du prøver den igennem og finder en regnefejl, må du gerne råbe højt. Jeg er ikke en haj til at huske, hvad jeg gør ;o)


19 kommentarer:

  1. Du er altid så flittig - tak for opskrift - den gemmes til en anden god gang.

    Ellers husk d. 23. dec. er hjerternes fest - sååå, du kan nå at producere lidt flere til drengen.


    Ellers vil jeg blot sige, at jeg har lukket ned for i år. Håber du når alt det du har sat dig for, studierne kører, og julefreden snart kan sænke sig hos jer.

    Rigtig glædelig jul og et hygsomt ntyår - vi "ses" på den anden side af det nye år.

    Mille

    SvarSlet
  2. Hvor ER det fint, dit hæklede hjerte.
    Det vil jeg prøve næste gang, jeg finder hæklenålen frem.
    Tak for opskriften. :-)
    *SMIL* fra Lisbet

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbet,
      Jeg har da aldrig set dine søde ord. Tusind tak for dem :)
      Er glad for, at du kan bruge min opskrift :)
      Kærlig hilsen Heidi Clara

      Slet
  3. Jeg kan ikke få mit hjerte til at blive så spids i bunden, gør du noget specielt for at få det, og hvilken nål str. bruger du??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte,
      jeg tror, jeg har lagt en ekstra række ind, når der tages ind i hver. 2 maske. En række, hvor der ikke tages ind.
      Når den så er lukket af, så presser jeg fyldet ud i "dutten" og hiver lidt i den, så den former sig.
      Giver det mening? Det håber jeg :)
      Hilsen
      Heidi Clara

      Slet
  4. Jeg er ny begynder, men hvad betyder dette: 13. rk - *2 fm sm, 6 m* - 63 m?
    Jeg ved godt hvad en stangmaske er. Men jeg føler mig lidt forvirret i din opskrift :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Victoria,
      Det går ikke med forvirring, så jeg skal prøve at forklare efter bedste evne :)

      13. rk = den omgang du er nået til.
      2 fm sm = at du laver et indtag, hvor du hækler 2 fastmasker sammen
      6 m = 6 fast masker i de næste 6 masker
      - 63 = det antal masker du bør have, når du har lukket af omgangen rundt. Som du kan se, så forminskes antallet fra 12. omgang osv.

      Gav det bedre mening?

      Kh Heidi Clara

      Slet
  5. Flot og smukt hjerte

    SvarSlet
  6. Hej.
    Jeg er lidt forvirret i 11. række. Jeg forstår det som om, at man skal hækle begge buer sammen. Men hvor mange masker er det, for at det kommer til at passe med antallet?

    XX M

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mikala,
      Du starter med at hækle 18 masker på den ene bue. Så tager du bue nr. 2 og hækler direkte videre - hele vejen rundt - 36 masker - Så hækler du de sidste 18 masker, på den første bue - I alt 72 masker :)
      Giver det mening? Eller må jeg lave et i aften og tage billede af det :)
      Venlig hilsen
      Heidi Clara

      Slet
  7. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  8. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  9. Hej!
    Jeg elsker dit hjerte, men er gået i stå ved 16. rk. - min matematik siger mig at 46 m ikke kan passe??
    Rækkerne indtil er blevet reduceret med 9 m indtil der, hvor den pludselig reduceres med 8?
    Vh
    Anna Holm

    SvarSlet
    Svar
    1. Hov, jeg kan også se at du har to x rk 16. Mon ikke der er en tastefejl. Ovenstående var et spørgsmål til rk 16,2 ;-)

      Slet
  10. Hej Anna,

    Nu er det ved at være et par år siden jeg sidst har hæklet hjertet, men du har ret, hovedregningen går ikke op �� Der tages faktisk 8 masker ind pr. omgang.
    Jeg prøver at hækle et hjerte og retter opskriften til, så den passer ��
    Venlig hilsen
    Heidi Clara

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kunne godt se at det var et par år siden. Men spørger man ikke, får man ikke svar. Så prøve det ville jeg :-)

      Slet
  11. Tak for opskrift på det dejlige hjerte. Hæklede det til mit barnebarns 21 års fødselsdag og satte det på det ellers kedelige gavekort.Det gjorde lykke.

    SvarSlet
  12. Tak for opskrift på det dejlige hjerte. Hæklede det til mit barnebarns 21 års fødselsdag og satte det på det ellers kedelige gavekort.Det gjorde lykke.

    SvarSlet