fredag den 5. august 2011

DIY - Farveskift i hæklerier

Flere har spurgt mig, hvordan jeg skifter farve når jeg hækler, uden at få et skævt farveskift. Så her kommer der en DIY til jer :o)

Alle omgange starter med en luftmaske. Helt fra starten, når man laver fastmasker rundt om ringen, så starter man med en luftmaske, spring den 1. fastmaske over, hækl 1 fastmaske og fortsæt omgangen rundt til næstsidste maske. Så afslutter man med en kædemaske i den "skæve" luftmaske/fastmaske, man har lave. Nu har man lukket omgangen, også kan man starte med en ny luftmaske osv.

Her starter omgangen

Først en luftmaske

Spring 1. maske over og lav en fastmaske

Træk garnet igennem til en fastmaske. Hæklet hele vejen rundt,  indtil næstsidste maske


Når du er hele vejen rundt, ser den sidste maske, sådan her ud.

Stik ned i midten af de 2 "skæve" masker

Træk garnet igennem 

Lav en kædemaske også er du tilbage til udgangspuntet og omgangen er afsluttet

Start forfra med en luftmaske 

Også bare derudaf :o)
Jeg hækler sådan her, uanset om jeg skifter farve eller hækler ensfarvet.
Jeg håber det er til at forstå, eller er I velkomne til at spørge :o)


4 kommentarer:

  1. Det ser rigtig godt ud! Det må jeg prøve næste gang jeg hækler sådan noget :)

    SvarSlet
  2. Tak tak, jeg lærte det, da jeg lærte at hækle (eller gen-lærte at hækle) så jeg har aldrig tænkt over, at jeg gjorde det anderledes end andre :o)

    SvarSlet
  3. Tak for den fine forklaring med tilhørende billeder. Det er printet og ligger ved siden af mig til det sidder fast i fingrene.
    Håber det ok jeg linker til indlægget?

    SvarSlet
  4. Hej Tante Ung,

    jamen dejligt at det kan forstås og bruges :o) Så ja, du må endelig gerne linke hertil :o)
    God fornøjelse,
    Hilsen Heidi Clara

    SvarSlet